Room with a view!

För två år sen kunde man plocka körsbär från sovrumsfönstret. Men man kunde inte se ut. Körsbären var ju goda, men fasaden var ju ganska ledsen att vara så inbäddad i växtlighet. Nu är hela buskaget borta och helt plötsligt ser man ett blommande äppelträd, ett nymålat magasin, grannarna en Läs mer

Avloppsträdgården

Vi är ju tvungna att installera ett ordentligt avlopp, det som finns är bara för köket på övervåningen, och vi vet inte ens var det går ut någonstans. Avloppet i gamla köket på nedervåningen verkar ha gått ut i backen direkt utanför, en spekulation är att det kan va bidragande Läs mer

Hemmabygge

Nu har det blivit byggarbetsplats här hemma också. Renoveringen av dom begagnade dörrarna pågår, tyvärr har den oberäkneliga våren sinkat det projektet en smula eftersom vi inte har något utrymme inomhus att vara på. Men vi har dragit igång lite andra småprojekt. Vi har ju fått tre gamla handfat. Har Läs mer

Isolering

…och jodå det blev isolering också, och ångbroms och funderingar runt nya och gamla fönster. Frågan är om man blind eller bara obotlig optimist när man känner ”– Men, vi är ju nästan klara!”

Väggmålning

Trodde att vi gjort alla historiska fynd efter drygt två års bekantskap, men icke. Tapeterna i den lilla oansenliga kammaren bakom köket har på senare år blivit övermålade med vit plastfärg, såg vid första anblicken ganska ok ut där inne. Men färgvalet resulterade i att tapeterna började släppa från väggarna Läs mer

Jobbar hemifrån.

Inget ont om vinter men det känns ju smått fantastiskt att det plötsligt är vår. Och det varma vädret gör att vi kan fixa med dom projektprylar till huset som vi har här hemma. Vi hittade ju efter idogt letande två gamla spegeldörrar, en till toaletten och en till hallen Läs mer

Sakta växer det fram.

Tyvärr så tog vi inte mycket bilder på köksgavelsidan från början, anledningen var nog mest att den såg oroande eländig ut. Skruttig både invändigt och utvändigt och dessutom ett tämligen vildvuxet buskage av rosor och körsbärsträd ända in på knuten som skymde det hela. Men sen vi började med grunden Läs mer

Vi har ett tak!

Hurra, äntligen är köksentrén väderskyddad, alltid oroligt innan tak och väggar är på plats. Men nu ligger plåten där, all panel sitter uppe, målad två gånger, bara slutstrykning som vi gör i vår eller sommar, beroende på väder. Stuprören ska vi också fixa och funderar på hur vi vill att Läs mer

Snickarglädje

Börjar verkligen förstå varför det heter snickarglädje, det är ju det här som är det riktigt roliga, hitta detaljer och mönster som kan gå igen i den nya fasaden. Funktion med dekor, eller bara dekor. Övrigt byggande känns lite som en transportsträcka innan man äntligen får ta fram sticksågen, garneringen Läs mer